Thứ Sáu, 14 tháng 9, 2012

Cao

Như ông Môsê đã giương cao con rắn trong sa mạc, Con Người cũng sẽ phải được giương cao như vậy, để ai tin vào Người thì được sống muôn đời. Thiên Chúa yêu thế gian đến nỗi đã ban Con Một, để ai tin vào Con của Người thì khỏi phải chết, nhưng được sống muôn đời. (Ga 3,15-16)

Remaining Anchored in Love
When we are anxious we are inclined to overprepare. We wonder what to say when we are attacked, how to respond when we are being interrogated, and what defence to put up when we are accused. It is precisely this turmoil that makes us lose our self-confidence and creates in us a debilitating self-consciousness.
Jesus tells us not to prepare at all and to trust that he will give us the words and wisdom we need. What is important is not that we have a little speech ready but that we remain deeply anchored in the love of Jesus, secure about who we are in this world and why we are here. With our hearts connected to the heart of Jesus, we will always know what to say when the time to speak comes.
(Nouwen G)

Xin cho con luôn nhớ có Chúa đồng hành.
Xin cho con luôn ý thức con là con yêu dấu của Chúa, đang chia sẻ sứ mạng với Chúa.
Xin cho trái tim con luôn nối liền với trái tim của Chúa.

Thứ Năm, 13 tháng 9, 2012

Kẻ thù

Hãy yêu kẻ thù và làm ơn cho kẻ ghét anh em (Lc 6,27)

Holding Our Ground
In a world so full of social and political turmoil and immense human suffering, people of faith will often be ridiculed because of their so-called ineffectiveness. Many will say: "If you believe that there is a loving God, let your God do something about this mess!" Some will simply declare religion irrelevant, while others will consider it an obstacle to the creation of a new and better world.
Jesus often tells his followers that, as he was, they will be persecuted, arrested, tortured, and killed. But he also tells us not to worry but to trust in him at all times. "Make up your minds not to prepare your defence, because I myself shall give you an eloquence and a wisdom that none of your opponents will be able to resist or contradict" (Luke 21:14-15). Let's not be afraid of skepticism and cynicism coming our way, but trust that God will give us the strength to hold our ground.
(Nouwen G)

Thứ Tư, 12 tháng 9, 2012

Khốn

"Khốn cho các ngươi là những kẻ giàu có, vì các ngươi đã được phần an ủi của mình rồi."
"Khốn cho các ngươi, hỡi những kẻ bây giờ đang được no nê, vì các ngươi sẽ phải đói."
"Khốn cho các ngươi, hỡi những kẻ bây giờ đang được vui cười, vì các ngươi sẽ phải sầu khổ khóc than."
"Khốn cho các ngươi khi được mọi người ca tụng, vì các ngôn sứ giả cũng đã từng được cha ông họ đối xử như thế." (Lc 6,24-26)

Guarding Our Souls
The great danger of the turmoil of the end-time in which we live is losing our souls. Losing our souls means losing touch with our center, our true call in life, our mission, our spiritual task. Losing our soul means becoming so distracted by and preoccupied with all that is happening around us that we end up fragmented, confused, and erratic. Jesus is very aware of that danger. He says: "Take care not to be deceived, because many will come using my name and saying, 'I am the one' and 'The time is near at hand' Refuse to join them" (Luke 21:8).
In the midst of anxious times there are many false prophets, promising all sorts of "salvations." It is important that we be faithful disciples of Jesus, never losing touch with our true spiritual selves. (Nouwen G) 



“Kẹo xin lỗi” trên máy bay
TTO - Lo lắng hai đứa con sinh đôi mới 14 tuần tuổi sẽ quấy khóc làm phiền hành khách cùng chuyến bay, một đôi vợ chồng trẻ đã có sáng kiến "gói kẹo xin lỗi". Câu chuyện "bố mẹ chu đáo" này đang thu hút cư dân mạng.
http://tuoitre.vn/Nhip-song-tre/Tinh-yeu-loi-song/510441/%E2%80%9CKeo-xin-loi%E2%80%9D-tren-may-bay.html

Thứ Ba, 11 tháng 9, 2012

Cuối

Trong những ngày ấy, Đức Giêsu đi ra núi cầu nguyện, và Người đã thức suốt đêm cầu nguyện cùng Thiên Chúa. Đến sáng, Người kêu các môn đệ lại, chọn lấy mười hai ông và gọi là Tông Đồ (Lc 6,12)

Living in the End-Time
We are living in the end-time! This does not mean that creation will soon come to its end, but it does mean that all the signs of the end of time that Jesus mentions are already with us: wars and revolutions, conflicts between nations and between kingdoms, earthquakes, plagues, famines, and persecutions (see Luke 21:9-12). Jesus describes the events of our world as announcements that this world is not our final dwelling place, but that the Son of Man will come to bring us our full freedom. "When these things begin to take place," Jesus says, "stand erect, hold your heads high, because your liberation is near at hand" (Luke 21:28). The terrible events surrounding us must be lived as ways to make us ready for our final liberation.
Opportunities to Witness
Jesus teaches us how to live in the present time. He identifies our present time as the end-time, the time that offers us countless opportunities to testify for Jesus and his Kingdom. The many disasters in our world, and all the tragedies that happen to people each day, can easily lead us to despair and convince us that we are the sad victims of circumstances. But Jesus looks at these events in a radically different way. He calls them opportunities to witness!
Jesus reminds us that we do not belong to this world. We have been sent into the world to be living witnesses of God's unconditional love, calling all people to look beyond the passing structures of our temporary existence to the eternal life promised to us.(Nouwen G)

Pattaya
Pattaya (Thai: พัทยา, พัทยา (help·info), RTGS: Phatthaya, Thai pronunciation: [pʰát.tʰā.jāː]) is a city in Thailand, a beach resort popular with tourists and expatriates. It is located on the east coast of the Gulf of Thailand, about 165 km southeast of Bangkok within but not part of Amphoe Bang Lamung (Banglamung) in the province of Chonburi. Pattaya City (Thai: เมืองพัทยา; RTGS: Mueang Phatthaya) is a self governing municipal area which covers the whole tambon Nong Prue and Na Kluea and parts of Huai Yai and Nong Pla Lai. The City is situated in the heavily industrial Eastern Seaboard zone, along with Si Racha, Laem Chabang, and Chonburi. It has a population exceeding 100,000 (2007). Pattaya is also the center of the Pattaya-Chonburi Metropolitan Area, the conurbation in Chonburi Province, with a total population exceeding 1,000,000 (2010).

Chủ Nhật, 9 tháng 9, 2012

Mở

Người kéo riêng anh ta ra khỏi đám đông, đặt ngón tay vào lỗ tai anh, và nhổ nước miếng mà bôi vào lưỡi anh. Rồi Người ngước mắt lên trời, rên một tiếng và nói: "Épphatha", nghĩa là: hãy mở ra! Lập tức tai anh ta mở ra, lưỡi như hết bị buộc lại. Anh ta nói được rõ ràng. (Mc 7,33-35)

Mastering Evil with Good
The apostle Paul writes to the Romans: "Bless your persecutors; never curse them, bless them. ... Never pay back evil with evil. ... Never try to get revenge. ... If your enemy is hungry, give him something to eat; if thirsty, something to drink. ... Do not be mastered by evil, but master evil with good" (Romans 12:14-21). These words cut to the heart of the spiritual life. They make it clear what it means to choose life, not death, to choose blessings not curses. But what is asked of us here goes against the grain of our human nature. We will only be able to act according to Paul's words by knowing with our whole beings that what we are asked to do for others is what God has done for us.


Ayutthaya
Ayutthaya  is the capital of Ayutthaya province in Thailand. Located in the valley of the Chao Phraya River. The city was founded in 1350 by King U Thong, who went there to escape a smallpox outbreak in Lop Buri and proclaimed it the capital of his kingdom, often referred to as the Ayutthaya kingdom or Siam. 
Ayutthaya became the second Siamese capital after Sukhothai. Its remains, characterized by the prang (reliquary towers) and gigantic monasteries, give an idea of its past splendour. It is estimated that Ayutthaya by the year 1600 CE had a population of about 300,000, with the population perhaps reaching 1,000,000 around 1700 CE, making it one of the world's largest cities at that time. 
In 1767, the city was destroyed by the Burmese army, resulting in the collapse of the kingdom. 
The Ayutthaya historical park is the ruins of the former capital of the Kingdom of Siam. It is the site of mass murder, rape and enslavement of Siamese people and destruction of the Ayutthaya city, its art and buildings by the Burmese in 1767, which is recognized internationally as a UNESCO World Heritage Site. The city was refounded a few kilometers to the east. The city is sometimes called "Venice of the East".
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayutthaya_(city)

Thứ Bảy, 8 tháng 9, 2012

Chọn

Ông Giuse, chồng bà, là người công chính và không muốn tố giác bà, nên mới định tâm bỏ bà cách kín đáo. Ông đang toan tính như vậy, thì kìa sứ thần Chúa hiện đến báo mộng cho ông rằng: "Này ông Giuse, con cháu Đavít, đừng ngại đón bà Maria vợ ông về, vì người con bà cưu mang là do quyền năng Chúa Thánh Thần. (Mt 1,19-20)

Choosing the Blessings
It is an ongoing temptation to think of ourselves as living under a curse. The loss of a friend, an illness, an accident, a natural disaster, a war, or any failure can make us quickly think that we are no good and are being punished. This temptation to think of our lives as full of curses is even greater when all the media present us day after day with stories about human misery.
Jesus came to bless us, not to curse us. But we must choose to receive that blessing and hand it on to others. Blessings and curses are always placed in front of us. We are free to choose. God says, Choose the blessings! (Nowen G)

Ăn sáng không đủ chất dễ ngất xỉu
Công nhân “khoái ăn sang”
TT - Với 1.000-2.000 đồng, bạn chưa đổi được phân nửa tấm vé giữ xe máy, chưa mua nổi thanh kẹo cao su. Thế nhưng, số tiền ít ỏi đó có thể là cả bữa sáng của nhiều công nhân tại các khu công nghiệp - khu chế xuất (KCN-KCX) trên địa bàn TP.HCM...

Chị Hoa nói: “Bây giờ, mức giá 1.000 đồng thì chỉ có thể ăn khoai chứ mì gói loại rẻ nhất cũng phải ngàn mấy, hai ngàn đồng rồi. Ăn khoai riết cũng nóng ruột, nhưng được cái rẻ tiền, uống thêm chai nước đem theo từ nhà, vậy cho có cảm giác no bụng mà đi làm cả ngày thôi”...
Bữa sáng là bữa ăn quan trọng nhất với công nhân trong ngày, vì sau buổi tối kéo dài 10-12 giờ, cơ thể rất đói. Buổi sáng lại là buổi làm việc nhiều giờ với cường độ năng suất cao. Bữa sáng cung cấp năng lượng và dưỡng chất cần thiết cho người lao động làm việc tốt, tập trung, nhanh nhẹn và sáng tạo, hạn chế sơ suất và tai nạn lao động. Nếu chỉ ăn bánh bò, bánh tiêu, bánh mì không, bún nước tương... thì chỉ có chất bột đường, sẽ thiếu đạm dẫn đến mau đói và không tỉnh táo, dễ giảm đường huyết, ngất xỉu khi đang lao động.
Đối với công nhân chỉ có một khoản tiền rất ít để ăn sáng (dưới 10.000 đồng) thì nên tự nấu ăn tại nhà để tiết kiệm tiền, vừa đảm bảo vệ sinh. Có thể ăn cơm với thức ăn của bữa tối để lại, chiên lại cơm nguội, chọn món ăn ít tiền nhưng đủ chất như bánh mì thịt, xôi đậu, mì gói thêm rau thịt, hủ tiếu thịt heo, bún chả cá, bánh ướt chả lụa...

http://tuoitre.vn/Chinh-tri-Xa-hoi/Phong-su-Ky-su/510569/Cong-nhan-%E2%80%9Ckhoa%CC%81i-an-sang%E2%80%9D.html

Hàn Mặc Tử (1912-1940)
Thử lấy ví dụ trăng, yếu tố quan trọng nhất trong thơ Hàn: tại sao Hàn Mặc Tử có thể tạo ra những trăng khác thường, không giống bất cứ một thứ trăng nào có trước? - Bởi Hàn có óc tưởng tượng phi thường... Hàn Mặc Tử không nhìn trăng như những nhà thơ cổ điển và những nhà thơ mới. Trong thơ Hàn, trăng không còn là trăng nữa. Bởi Hàn không coi trăng như một hình ảnh cố định trên trời, mà Hàn cho trăng một nội dung, một ngoại hình khác hẳn. Nhìn trăng trước mặt, Hàn liên tưởng tới những hình ảnh khác, vắng mặt, và nói theo Bachelard, thì trí tưởng tượng đã giúp Hàn thoát khỏi hình ảnh đầu tiên tiếp nhận được về trăng, để đi đến một chuỗi hình ảnh khác đang lang thang đâu đó trong tâm trí của Hàn. Vì vậy, trăng của Hàn luôn luôn thay đổi hình hài, luôn luôn di chuyển và hành động, chứ không cố định, bất động như trăng “thật”:
Hỡi trăng hãy chặt khóm thùy dương (Tiếng vang)
Sương đẫm trăng lồng bóng thướt tha (Vịnh hoa cúc)
Trăng nằm sóng soải trên cành liễu / Đợi gió đông về để lả lơi (Bẽn lẽn)
Ô kià, bóng nguyệt trần truồng tắm / Lộ cái khuôn vàng dưới đáy khe (Bẽn lẽn)
Bóng Hằng trong chén ngả nghiêng / Lả lơi tắm mát làm duyên gợi tình (Uống trăng)

Có ai nuốt ánh trăng vàng / Có ai nuốt cả bóng nàng tiên nga (Uống trăng)
Mở cửa nhìn trăng, trăng tái mặt / Khép phòng đốt nến nến rơi châu (trích theo bài của Chế Lan Viên)...

Thơ Hàn có cả thiên đường lẫn địa ngục. Giữa hai cực tương phản ấy, Hàn dùng những thực thể vật chất để nối kết, bắc cầu: đó là trăng và nước. Trăng, một tinh cầu đất đá, nhờ thuật luyện kim kỳ dị của Hàn, trở thành tinh cầu nước. Trăng và nước hoá thân trong nhau, đã là nhau:
Nước hoá thành trăng, trăng ra nước
Lụa là ướt đẫm cả trăng thơm
Người trăng ăn vận toàn trăng cả (Say trăng).
Trăng và nước trong thơ Hàn gắn bó với nhau như hồn với xác, và nước cũng ẩn trong thơ Hàn như nhạc. Kể cả những bài thơ không nói đến nước, như bài Mùa xuân chín, nước vẫn đẫm trong thơ...
(Thụy Khê)
... http://www.hopluu.net/D_1-2_2-95_4-1954/